Kurs Liczby Zespolone

Przykładowy fragment Kursu

Zalicz wszystkie Testy na 80%, aby otrzymać Certyfikat!

Kurs Liczb Zespolonych jest multimedialnym kursem edukacyjnym, podzielonym tematycznie na 8 Lekcji. Pierwsza Lekcja poświęcona jest podstawowym działaniom na liczbach zespolonych, ostatnia – postaci wykładniczej liczby zespolonej. Kurs zawiera łącznie około 260 minut nagrań video, na których powoli i od podstaw tłumaczę i pokazuję jak rozwiązywać zadania. Do nagrań dołączonych jest 80 pytań testowych sprawdzających wiedzę i około 75 wybranych zadań praktycznych. W tym Kursie dzielę się wiedzą zgromadzoną przez wiele lat intensywnego nauczania liczb zespolonych studentów różnych uczelni. Dowiesz się z niego, między innymi:

  • co to w ogóle jest liczba zespolona i z czym nie można jej mylić
  • jak prostą sztuczką (dodanie trzeciego równania) radykalnie uprościć obliczanie pierwiastków w postaci algebraicznej
  • jak “w trzech ruchach” sprowadzić liczbę zespoloną do postaci trygonometrycznej
  • jak bezboleśnie obliczać sinusy i kosinusy dla dużych argumentów w podnoszeniu liczby zespolonej do potęgi
  • dlaczego znając jeden pierwiastek z liczby zespolonej można szybciutko wyznaczyć pozostałe
  • że wielomiany zespolone to tylko jeden malutki kroczek w porównaniu do szkoły średniej

…i wielu, wielu innych praktycznych, wypróbowanych “sztuczek”, które oprócz solidnej, ponad 4-godzinnej elementarnej porcji wiedzy pozwolą Tobie zadziwić może nawet samego siebie na kolokwium, czy egzaminie z liczb zespolonych.

Lekcja 1 – Wprowadzenie. Podstawowe działania.

Długość: 31 minutyAutor: Krystian KarczyńskiTrudność: Łatwa

Wprowadzenie do liczb zespolonych i podstawowe działania na nich.

Na początku pokazuję, co to w ogóle jest liczba zespolona i z czym nie można jej mylić.

Spis treści

  • czym jest liczba zespolona [03:06]
  • postać kartezjańska/algebraiczna liczby zespolonej [06:38]
  • podstawowe działania na liczbach zespolonych [11:43]
  • dodawanie i odejmowanie liczb zespolonych w postaci kartezjańskiej (przykłady) [12:35]
  • mnożenie liczb zespolonych w postaci kartezjańskiej (przykłady) [15:24]
  • potęgowanie liczb zespolonych w postaci kartezjańskiej (przykłady) [19:54]
  • dzielenie liczb zespolonych w postaci kartezjańskiej (przykład) [23:06]
  • obliczanie modułu liczby zespolonej (przykład) [28:10]

Lekcja 2 – Równania zespolone. Pierwiastki drugiego stopnia.

Długość: 34 minutyAutor: Krystian KarczyńskiTrudność: Standardowa

Pokazuję na niej, na 6 przykładach, jak rozwiązywać różne typy równań w liczbach zespolonych. Tłumaczę również, jak obliczać pierwiastki drugiego stopnia zespolone (poprzez sprowadzanie ich właśnie do równań zespolonych).

Pokazuję prostą sztuczkę (dodanie trzeciego równania), która pozwala radykalnie uprościć obliczanie pierwiastków w postaci algebraicznej.

Spis treści

  • równanie zespolone – metoda rozwiązywania – przykład 1 [01:10]
  • równanie zespolone – przykład 2 [04:57]
  • równanie zespolone – przykład 3 [10:50]
  • równanie zespolone – przykład 4 [13:43]
  • pierwiastek drugiego stopnia – przykład 1 [20:01]
  • pierwiastek drugiego stopnia – przykład 2 [27:56]

Lekcja 3 – Postać trygonometryczna

Długość: 20 minutyAutor: Krystian KarczyńskiTrudność: Standardowa

Pokazuję, jak przechodzić na postać trygonometryczną liczby zespolonej prostą i uniwersalną metodą „na trzy tabelki”. Ta metoda pozwoli Ci “w trzech ruchach” sprowadzić liczbę zespoloną do postaci trygonometrycznej.

Spis treści

  • wprowadzenie postaci trygonometrycznej poprzez przedstawienie liczby zespolonej w układzie współrzędnych [02:30]
  • przejście z postaci kartezjańskiej na trygonometryczną przy pomocy trzech tabelek – przykład 1 [06:22]
  • przejście z postaci kartezjańskiej na trygonometryczną – przykład 2 [10:32]
  • przejście z postaci kartezjańskiej na trygonometryczną – przykład 3 [12:50]
  • przejście z postaci kartezjańskiej na trygonometryczną – przykład 4 [15:01]
  • przejście z postaci kartezjańskiej na trygonometryczną – przykład 5 [17:05]

Lekcja 4 – Potęgowanie

Długość: 46 minutyAutor: Krystian KarczyńskiTrudność: Standardowa

W tej Lekcji pokazuję, jak podnosić do potęgi liczby zespolone (najczęściej wykorzystując wzór de’Moivra).

Pokazuję również, jak bezboleśnie obliczać sinusy i kosinusy dla dużych argumentów w podnoszeniu liczby zespolonej do potęgi.

Spis treści

  • potęgowanie liczb zespolonych w postaci kartezjańskiej [00:36]
  • potęgowanie liczb zespolonych w postaci trygonometrycznej – wzór Moivra [02:49]
  • obliczanie wartości funkcji trygonometrycznych dla dużych kątów [03:55]
  • podnoszenie liczby zespolonej w postaci trygonometrycznej do potęgi – przykład 1 [14:24]
  • podnoszenie liczby zespolonej w postaci trygonometrycznej do potęgi – przykład 2 [21:50]
  • podnoszenie liczby zespolonej w postaci trygonometrycznej do potęgi – przykład 3 [24:32]
  • podnoszenie liczby zespolonej w postaci trygonometrycznej do potęgi – przykład 4 [31:59]
  • stosowalność metody [39:54]
  • przykład na nieadekwatność metody [42:23]

Lekcja 5 – Pierwiastki

Długość: 28 minutyAutor: Krystian KarczyńskiTrudność: Standardowa

Obliczam pierwiastki dowolnego stopnia z liczby zespolonej, przechodząc na postać trygonometryczną.

Pokażę Ci, między innymi, dlaczego znając jeden pierwiastek z liczby zespolonej można szybciutko wyznaczyć pozostałe.

Spis treści

  • pierwiastki z postaci kartezjańskiej [00:42]
  • wzór na pierwiastki z postaci trygonometrycznej [02:23]
  • obliczania pierwiastków z liczby zespolonej w postaci trygonometrycznej – przykład 1 [04:31]
  • obliczania pierwiastków z liczby zespolonej w postaci trygonometrycznej – przykład 2 [13:52]
  • wprowadzenie innego wzoru na liczenie kolejnych pierwiastków [19:39]
  • obliczania pierwiastków z liczby zespolonej – przykład 3 [20:49]
  • obliczania pierwiastków z liczby zespolonej – przykład 4 [24:47]
  • obliczania pierwiastków z liczby zespolonej – przykład 5 [25:50]

Lekcja 6 – Równania wielomianowe. Równania kwadratowe.

Długość: 48 minutyAutor: Krystian KarczyńskiTrudność: Łatwa

Lekcja poświęcona równaniom wielomianowym z liczbami zespolonymi. Zaczynam od „zwyczajnych” równań kwadratowych, z deltą itd.

Przekonasz się, że wielomiany zespolone to tylko jeden malutki kroczek więcej w porównaniu do szkoły średniej.

Spis treści

  • pojęcie zespolonego równania wielomianowego [01:03]
  • rozwiązywanie równań drugiego stopnia (trójmianów kwadratowych) przy użyciu współczynnika delta – przykład 1 [02:50]
  • rozwiązywanie równań drugiego stopnia (trójmianów kwadratowych) przy użyciu współczynnika delta – przykład 2 [10:32]
  • rozwiązanie równania trzeciego stopnia rozkładem wielomianu na czynniki – przykład 3 [21:03]
  • rozwiązanie równania czwartego stopnia przy pomocy schematu Hornera – przykład 4 [24:52]
  • rozwiązanie równania szóstego stopnia przy pomocy obliczania pierwiastków – przykład 5 [36:17]

Lekcja 7 – Płaszczyzna zespolona. Nierówności.

Długość: 23 minutyAutor: Krystian KarczyńskiTrudność: Standardowa

Na tej Lekcji pokazuję, jaka jest interpretacja geometryczna liczby zespolonej i jak zaznaczać na płaszczyźnie liczby zespolone i obszary. Jest to konieczne najczęściej przy rozwiązywaniu nierówności z liczbami zespolonymi.

Spis treści

  • liczba zespolona na płaszczyźnie [01:28]
  • obszar na płaszczyźnie zespolonej – przykład 1 [04:49]
  • obszar na płaszczyźnie zespolonej – przykład 2 [07:49]
  • obszar na płaszczyźnie zespolonej – przykład 3 [09:23]
  • obszar na płaszczyźnie zespolonej – przykład 4 [12:34]
  • obszar na płaszczyźnie zespolonej – przykład 5 [14:43]
  • obszar na płaszczyźnie zespolonej – przykład 6 [18:02]
  • obszar na płaszczyźnie zespolonej – przykład 7 [20:29]

Lekcja 8 – Postać wykładnicza

Długość: 28 minutyAutor: Krystian KarczyńskiTrudność: Standardowa

Kolejna, rzadziej już używana postać liczby zespolonej to „postać wykładnicza” (z liczbą e). Pokazuję jak na nią przejść i równania zespolone, w których może ona być pomocna.

Spis treści

  • pojęcie postaci wykładniczej (wzór Eulera) [00:41]
  • równanie zespolone z wykorzystaniem postaci wykładniczej – przykład 1 [02:35]
  • równanie zespolone z wykorzystaniem postaci wykładniczej – przykład 2 [15:24]
  • równanie zespolone z wykorzystaniem postaci wykładniczej – przykład 3 [20:36]