Lekcja 6 – Błędy standardowe ocen parametrów. Istotność parametrów.

Lekcja szósta, zawierające prawie 2 godzinne video, dotyczy <strong>błędów szacunku parametrów</strong> oraz <strong>istotności zmiennych objaśniających</strong>. <br /><br /> Na 3 przykładach pokazuję jak "ręcznie" dla jednej zmiennej, a macierzowo dla wielu zmiennych, obliczyć średnie błędy szacunku parametrów. Wskazuję do czego potrzebne są błędy względne. <br /><br /> W dalszej kolejności na 5 przykładach testem t-Studenta, oraz testem Walda badam istotność zmiennych objaśniających i pokazuję jak zbudować przedziały ufności. Jak zawsze, na koniec każdej z części, odczytuję pokazywane własności z funkcji regresji w EXCELU. <br /><br /> <h3>Spis treści</h3> <ul> <li>wprowadzenie do błędów szacunku parametrów [02:06]</li> <li>wzory na standardowe błędy szacunku parametrów modelu z jedną zmienną objaśniającą [03:57]</li> <li>wzór na względny błąd szacunku parametrów modelu [05:48]</li> <li>wyznaczenie "ręczne" błędów szacunku parametrów modelu z jedną zmienną - zadanie 1 [07:56]</li> <li>wzory na standardowe błędy szacunku parametrów modelu z wieloma zmiennymi objaśniającymi [19:21]</li> <li>wyznaczenie macierzowo błędów szacunku parametrów modelu z wieloma zmiennymi - zadanie 2 [22:21]</li> <li>EXCEL: wyznaczenie oszacowań parametrów modelu (do zadania 2) [24:03]</li> <li>EXCEL: wyznaczenie wariancji odchyleń (do zadania 2) [30:42]</li> <li>EXCEL: funkcja regresji - odczytanie wartości błędów oszacowań parametrów - przykład [40:52]</li> <li>wprowadzenie do badania istotności zmiennych objaśniających [46:20]</li> <li>badanie istotności pojedynczej zmiennej (test t-Studenta) - omówienie procedury [48:35]</li> <li>jak korzystać z TABLIC t-Studenta - przykłady [56:38]</li> <li>EXCEL: odczytywanie wartości t* z TABLIC t-Studenta - przykłady [01:00:38]</li> <li>interpretacja i wnioski z testu t-Studenta - przykład 1 [01:04:46]</li> <li>interpretacja i wnioski z testu t-Studenta - przykład 2 [01:09:54]</li> <li>testowanie istotności zmiennych objaśniających testem t-Studenta - zadanie 2 c.d. [01:14:12]</li> <li>badanie istotności grupy zmiennych (test Walda) - omówienie procedury [01:21:36]</li> <li>testowanie istotności zmiennych objaśniających testem Walda - zadanie 2 c.d. [01:27:15]</li> <li>przedziały ufności dla parametrów strukturalnych [01:34:55]</li> <li>zbudowanie przedziałów ufności dla parametrów strukturalnych - zadanie 2 c.d. [01:41:33]</li> <li>EXCEL: funkcja regresji - odczytanie istotności oraz przedziałów ufności parametrów - przykład [01:46:32]</li> </ul>