Lesson Tag: Studia

Lekcja 1 – Zbieżność szeregu z definicji (suma szeregu)

Długość: 88 minutyAutor: Krystian KarczyńskiTrudność: Standardowa

Zaczynam Lekcją o tym, czym są w ogóle szeregi i definicją szeregu. Wyznaczam również sumy kilku szeregów korzystając tylko z definicji, bez stosowania kryteriów zbieżności.<br /><br /> <h3>Spis treści</h3> <ul> <li>pojęcie szeregu liczbowego [07:25]</li> <li>warunek konieczny zbieżności szeregu [24:33]</li> <li>wyznaczanie sumy szeregu z definicji (rozkład na ułamki proste) - przykład 1 [28:36]</li> <li>wyznaczanie sumy szeregu z definicji (rozkład na ułamki proste) - przykład 2 [45:59]</li> <li>wyznaczanie sumy szeregu z definicji (rozkład na ułamki proste) - przykład 3 [53:10]</li> <li>wyznaczanie sumy szeregu z definicji (logarytm) - przykład 4 [01:09:55]</li> <li>wyznaczanie sumy szeregu z definicji (szereg geometryczny) - przykład 5 [01:18:51]</li> </ul>

Lekcja 1 – Twierdzenie Castigliano

Długość: 86 minutyAutor: Adam KasprzakTrudność: Łatwa

<hr /> <p>Lekcja pierwsza dotyczy twierdzenia Castigliano. Omawiam tu wyznaczanie przemieszczenia lub też kąta obrotu belki, ramy czy też kratownicy, gdy układ jest statycznie wyznaczalny. </p> <p>Lekcja ta ma prawie 1,5 godziny. Pokazuję wszystkie potrzebne wzory. Przypominam także podstawowe elementy z Kursu Mechanika - Statyka czy też pochodne cząstkowe oraz całkowanie wielomianowych całek oznaczonych.</p> <hr /><hr /> <h3>Spis treści:</h3> <ul> <li>twierdzenie Castigliano: określenie przemieszczenia i kąta obrotu w oparciu o pochodną energii sprężystości po sile lub momencie siły działającym w danym punkcie; wzory na energię od rozciągania (ściskania), skręcania i zginania [05:33]</li> <li>osiowe i biegunowe momenty bezwładności [17:00]</li> <li>zadanie 1: przemieszczenie punktu (rozciąganie) - kratownica, dwa pręty zawieszone symetrycznie pod kątem  od pionu połączone przegubem [19:13]</li> <li>zadanie 2: przemieszczenie punktu (zginanie i skręcanie) - belka złożona z dwóch prętów (zakrzywiona belka), siła na końcu; moment gnący i moment skręcający [29:18]</li> <li>zadanie 3: przemieszczenie pionowe punktu (położenie kątowe, zginanie) - belka półokrągła w kształcie półkola obciążona siłą F, podany kąt i ramię; układ biegunowy [41:28]</li> <li>zadanie 4: belka, ugięcie w punkcie - przemieszczenie (zginanie) - belka oparta na dwóch podporach, zginanie w punkcie umieszczonym pomiędzy [49:00]</li> <li>zadanie 5: rama wielokątna - przemieszczenie punktu umieszczonego na podporze ruchomej, brak siły przy punkcie, obciążenie ciągłe ramy [1:01:13]</li> <li>zadanie 6: belka, ugięcie w punkcie i kąt obrotu w punkcie z podporą stałą (zginanie) - belka oparta na dwóch podporach, zginanie w punkcie na „wolnym” końcu (bez podpory) [1:09:52]</li> <li>zadanie 7: kratownica - przemieszczenie podpory ruchomej [1:17:51]</li> </ul>

Lekcja 1 – Elementy kombinatoryki

Długość: 169 minutyAutor: Krystian KarczyńskiTrudność: Standardowa

Na tej Lekcji pokazuję różne elementy z kombinatoryki (permutacje, wariacje, kombinacje...), które przydadzą się później przy liczeniu prawdopodobieństwa.<br /><br /> Zobaczysz na niej, dlaczego <strong>nie warto</strong> kuć tysięcy wzorów do kombinatoryki, a warto poznać kilka prostych schematów.<br /><br /> <h3>Spis treści</h3> <ul> <li>wprowadzenie do kombinatoryki [07:08]</li> <li>kombinatoryka - wstępny przykład 1 [19:05]</li> <li>kombinatoryka - wstępny przykład 2 [27:40]</li> <li>kombinatoryka (reguła mnożenia – kolejność ma znaczenie) – przykład 1 [45:32]</li> <li>kombinatoryka (reguła mnożenia – kolejność ma znaczenie) – przykład 2 [54:10]</li> <li>kombinatoryka (reguła mnożenia) – przykład 3 [01:00:09]</li> <li>kombinatoryka (reguła mnożenia) – przykład 4 [01:03:05]</li> <li>kombinatoryka (reguła mnożenia – kolejność ma znaczenie) – przykład 5 [01:08:37]</li> <li>kombinatoryka (reguła mnożenia) – przykład 6 [01:13:52]</li> <li>kombinatoryka (reguła mnożenia – kolejność ma znaczenie) – przykład 7 [01:15:57]</li> <li>kombinatoryka (kombinacje bez powtórzeń) – przykład 1 [01:17:21]</li> <li>kombinatoryka (kombinacje bez powtórzeń) – przykład 2 [01:24:20]</li> <li>kombinatoryka (kombinacje bez powtórzeń) – przykład 3 [01:29:44]</li> <li>kombinatoryka (kombinacje – z powtórzeniami i bez powtórzeń) – przykład 4 [01:31:07]</li> <li>kombinatoryka (kombinacje bez powtórzeń) – przykład 5 [01:45:50]</li> <li>kombinatoryka (kombinacje bez powtórzeń) – przykład 6 [01:52:24]</li> <li>kombinatoryka (kombinacje bez powtórzeń) – przykład 7 [01:55:40]</li> <li>kombinatoryka (kombinacje – trudniejsze) – przykład 8 [02:01:05]</li> <li>kombinatoryka (kombinacje – trudniejsze) – przykład 9 [02:06:27]</li> <li>kombinatoryka (kombinacje – trudniejsze) – przykład 10 [02:09:53]</li> <li>kombinatoryka (kombinacje – trudniejsze) – przykład 11 [02:13:44]</li> <li>kombinatoryka (kombinacje – trudniejsze) – przykład 12 [02:19:04]</li> <li>kombinatoryka (kombinacje – trudniejsze) – przykład 13 [02:21:28]</li> <li>kombinatoryka (permutacje, wariacje z powtórzeniami) – przykład 1 [02:25:16]</li> <li>kombinatoryka (permutacje, wariacje z powtórzeniami i bez powtórzeń) – przykład 2 [02:28:54]</li> <li>kombinatoryka (permutacje, wariacje z powtórzeniami) – przykład 3 [02:33:04]</li> <li>kombinatoryka (permutacje, wariacje bez powtórzeń) – przykład 4 [02:33:4]</li> <li>kombinatoryka (kombinacje z powtórzeniami) – przykład [02:35:14]</li> <li>kombinatoryka (części wspólne - diagram) - przykład [02:38:17]</li> </ul>

Lekcja 1 – Statystyka opisowa

Długość: 189 minutyAutor: Krystian KarczyńskiTrudność: Standardowa

Na jednej Lekcji przedstawiam temat statystyki opisowej, od średniej arytmetycznej do wszechstronnej analizy zbiorowości.<br /><br /> Pokazuję, jak sporządzić odpowiednie do zadania tabelki.<br /><br /> <h3>Spis treści</h3> <ul> <li>wprowadzenie do statystyki, podział na statystykę opisową i matematyczną [09:38]</li> <li>wprowadzenie do statystyki opisowej [17:07]</li> <li>miary średnie (średnia arytmetyczna) - przykład 1 [20:55]</li> <li>miary średnie (średnie harmoniczna i geometryczna) - przykład [25:05]</li> <li>miary średnie (średnia arytmetyczna) - przykład 2 [28:26]</li> <li>miary średnie (dominanta) - przykład [33:29]</li> <li>miary średnie (mediana) - przykład [35:02]</li> <li>miary średnie (kwantyle) - przykład [42:19]</li> <li>miary średnie - przykład [49:00]</li> <li>miary zmienności (odchylenie standardowe) - przykład [01:03:58]</li> <li>miary zmienności inne (typowy obszar zmienności, empiryczny obszar zmienności, odchylenie przeciętne, odchylenie ćwiartkowe, współczynnik zmienności klasyczny i pozycyjny) - przykład [01:19:30]</li> <li>miary asymetrii (wskaźnik i współczynnik asymetrii, standaryzowany moment centralny trzeciego rzędu) [01:29:05]</li> <li>miary asymetrii - przykład [01:36:54]</li> <li>współczynnik koncentracji Lorentza - przykład [01:41:59]</li> <li>koncentracja liczona momentem standaryzowanym czwartego rzędu - przykład [02:01:30]</li> <li>wszechstronna analiza zbiorowości - przykład [02:07:56]</li> <li>statystyka opisowa (różne) - zadanie 1 [02:32:36]</li> <li>statystyka opisowa (różne) – zadanie 2 [02:43:44]</li> <li>statystyka opisowa (różne) – zadanie 3 [02:49:50]</li> <li>statystyka opisowa (średnia) – zadanie 4 [02:58:42]</li> <li>statystyka opisowa (krzywa Lorentza) – zadanie 5 [03:01:11]</li> <li>statystyka opisowa (średnia) – zadanie 6 [03:04:05]</li> </ul>

Lekcja 1 – Działania na wektorach bez układu współrzędnych

Długość: 155 minutyAutor: Krystian KarczyńskiTrudność: Standardowa

W tej obszernej Lekcji tłumaczę, co to jest w ogóle wektor (w geometrii analitycznej), później przechodzę do podstawowych działań na wektorach, kończąc na iloczynie mieszanym wektorów. Lekcja 1 poświęcona jest wektorom niekoniecznie związanych jakimś układem współrzędnych. <p>Na prostym przykładzie pokazuję na niej, czym jest i czym nie jest wektor.</p> <p>Z ciekawostek - po obejrzeniu tej Lekcji nauczysz się, jak uczynić swoją prawą dłoń niezawodną matematyczną pomocą w mnożeniu wektorów.</p> <h3>Spis treści cz. 1</h3> <ul> <li>intuicyjne przybliżenie pojęcia wektora [03:07]</li> <li>wprowadzenie pojęć takich jak: długość, kierunek, zwrot wektora, równość wektorów, wektor zerowy [05:35]</li> <li>dodawanie wektorów [09:55]</li> <li>odejmowanie wektorów [13:15]</li> <li>mnożenie wektora przez liczbę [18:09]</li> <li>podstawowe działania na wektorach - przykład 1 [19:10]</li> <li>podstawowe działania na wektorach - przykład 2 [27:11]</li> <li>iloczyn skalarny wektorów – wprowadzenie i własności [33:13]</li> <li>iloczyn skalarny wektorów – zadanie 1 [40:25]</li> </ul> <h3>Spis treści cz. 2</h3> <ul> <li>wykorzystanie iloczynu skalarnego wektorów – zadanie 2 [00:00]</li> <li>wykorzystanie iloczynu skalarnego wektorów – zadanie 3 [05:22]</li> <li>wykorzystanie iloczynu skalarnego wektorów – zadanie 4 [08:02]</li> <li>wykorzystanie iloczynu skalarnego wektorów – zadanie 5 [13:09]</li> <li>wykorzystanie iloczynu skalarnego wektorów – zadanie 6 [20:51]</li> <li>wykorzystanie iloczynu skalarnego wektorów – zadanie 7 [30:12]</li> <li>wykorzystanie iloczynu skalarnego wektorów – zadanie 8 [35:26]</li> <li>wykorzystanie iloczynu skalarnego wektorów – zadanie 9 [38:48]</li> <li>wykorzystanie iloczynu skalarnego wektorów – zadanie 10 [40:05]</li> <li>iloczyn wektorowy wektorów, reguła prawej dłoni – wprowadzenie i własności [43:20]</li> <li>wykorzystanie iloczynu wektorowego wektorów – zadanie 1 [48:54]</li> <li>wykorzystanie iloczynu wektorowego wektorów – zadanie 2 [57:27]</li> <li>wykorzystanie iloczynu wektorowego wektorów – zadanie 3 [1:01:21]</li> <li>wykorzystanie iloczynu wektorowego wektorów (pole równoległoboku) – zadanie 4 [1:04:09]</li> <li>wykorzystanie iloczynu wektorowego wektorów (pole równoległoboku) – zadanie 5 [1:06:40]</li> <li>wykorzystanie iloczynu wektorowego wektorów (pole równoległoboku) – zadanie 6 [1:08:41]</li> <li>wykorzystanie iloczynu wektorowego wektorów – zadanie 7 [1:10:24]</li> <li>wykorzystanie iloczynu wektorowego wektorów (trójkąt) – zadanie 8 [1:15:00]</li> <li>iloczyn mieszany wektorów – wprowadzenie i własności [1:21:20]</li> <li>wykorzystanie iloczynu mieszanego wektorów (komplanarność wektorów) – zadanie 1 [1:25:55]</li> <li>wykorzystanie iloczynu mieszanego wektorów (objętość równoległościanu) – zadanie 2 [1:33:28]</li> <li>wykorzystanie iloczynu mieszanego wektorów (objętość równoległościanu) – zadanie 3 [1:38:35]</li> <li>wykorzystanie iloczynu mieszanego wektorów (objętość ostrosłupa) – zadanie 4 [1:46:05]</li> </ul>